Leerjaar 4 van de biologie vmbo bovenbouw gaat van start met het thema Voeding. In deze blog kun je lezen hoe de leerlijn en paragrafen van dit thema zijn opgebouwd.

&7.1: Eten

Benaderen we het thema ‘Voeding en vertering’ als een goede maaltijd, dan begint deze met een lekker bord eten. In de openingsparagraaf maken leerlingen kennis met de kwaliteit van voedingsmiddelen en de functie van voedingsstoffen die erin zitten. Zo leren ze om te bepalen hoe gezond een maaltijd of tussendoortje is. Ook is er aandacht voor overgewicht en ondergewicht.

&7.2: Goed kauwen 

Het verteren van de maaltijd begint in de mond. In deze paragraaf gaat het over de functie van voedsel kauwen, speeksel, en alle onderdelen die daarbij een rol spelen. Er is veel aandacht voor de tanden, en hoe je deze gezond kunt houden.

&7.3: Het verteringsstelsel

Na het kauwen en slikken komt het voedsel terecht in de rest het verteringsstelsel. De leerling leert de verschillende organen kennen die betroken zijn bij vertering, zoals de slokdarm, maag, galblaas, lever en verschillende soorten darmen.

&7.4: Hormonen en vertering

Eten niet alleen over snijden, kauwen, slikken, kneden en verteren om de voedingsstoffen uit het voedsel te halen. Er zijn ook veel hormonen betrokken. In deze paragraaf leren leerlingen deze hormonen kennen, en leren ze wat er gebeurt als deze hormonen niet goed werken: suikerziekte.

&7.5: Dieren verteren

Deze paragraaf gaat niet over een hamburger op de barbecue. In deze paragraaf wordt behandeld hoe andere dieren dan de mens hun voedsel verteren, en wat ze daarvoor nodig hebben. Neem een stel goede knipkiezen voor een vleeseter. Of plooikiezen en een extra lang darmstelsel voor planteneters. Zo biedt deze paragraaf ook een goede handvaten voor vorm-functie-denken.

Wil je kennismaken met de leerstof en opdrachten van Biologieles.nl?
Dat kan gratis in de proeflicentie.
Bekijk vrijblijvend de digitale leeromgeving