1. Basisroute door de paragraaf

De digitale leeromgeving biedt leerlingen een betrouwbare basisroute met leerstof, opdrachten, contexten, beelden en films. Leerlingen kunnen deze leerroute zelfstandig of klassikaal doorlopen.

Paragrafen maken

Elke paragraaf heeft dezelfde opbouw:

•  Motiverende openingscontext
•  Leren vanuit leerdoelen
•  Leertekst met uitlegvideo’s
•  Variatie in opgaven
•  Veel beelden en films

2. Inzicht in beheersing leerdoelen en niveau opdrachten

Het slimme leerlingen-dashboard geeft leerlingen en docenten inzicht in de beheersing van leerdoelen en het niveau van de opgaven, tijdens het maken van de paragrafen. Hierdoor kun je de leerling meer regie geven over het eigen leerproces.

Het leerlingen-dashboard

Inzicht in beheersing van:
•  Leerdoelen
•  Niveau opgaven
•  Thema als geheel

Inzetten voor:
•  Zelfstandig leren
•  Formatief toetsen
•  Coachen op leerstrategie

3. Leerlingen begeleiden

Via de digitale leeromgeving krijg heb je de mogelijkheid om leerlingen te volgen en begeleiden, op afstand en in de klas.

Antwoorden en feedback

Via de digitale leeromgeving kun je de antwoorden van leerlingen bekijken en beoordelen. Waar nodig kun je feedback geven aan de leerling, op een individuele vraag of een serie vragen.

Tijdsinvestering

Via het leerlingen-dashboard kun je eenvoudig zien hoeveel tijd een leerling aan jouw vak besteedt, en hoe lang de leerlingen met verschillende onderdelen bezig zijn. Dit kan je helpen om de prestaties te beoordelen, bijvoorbeeld bij thuisonderwijs.

4. Eigen lesmateriaal toevoegen

Je kunt eenvoudig eigen lesmateriaal toevoegen aan de leeromgeving van Biologieles.nl.

Je eigen Biologieles.nl

Biologieles.nl biedt je een complete lesmethode, én geeft je de mogelijkheid om de leeromgeving te verrijken met eigen lesmateriaal, leerstof en opdrachten. Want het beste onderwijs ontwikkel je samen.

5. Differentiëren met aanvullende lesvormen

Met deze aanvullende lesvormen kun je leerlingen de biologie laten ervaren en toepassen.

Energizers

Bij elke paragraaf staat een Energizer. Deze kun je inzetten om leerlingen actief en samen aan de slag te laten gaan met de leerdoelen.

•  Bij elke paragraaf
•  Samenwerken
•  Actief leren

Ontwerpen

Vanaf thema 4 staat er bij elk thema een ontwerp-paragraaf. Hierbij ga leerlingen als team aan de slag om biologische vakkennis toe te passen in een creatief ontwerp.

•  Ontwerpvaardigheden
•  Samenwerking
•  In Curriculum.nu

Onderzoeken

Met de onderzoek-opdrachten kunnen leerlingen meedenken binnen een echt onderzoek. Zo oefenen ze onderzoeks-vaardigheden, en leren ze de acht stappen van onderzoek goed kennen.

•  Onderzoeksvaardigheden
•  Gestructureerd werken
•  Onderzoek opzetten

Practica

Met practica kunnen leerlingen onderdelen of processen van de biologie waarnemen. Ze leert de praktische vaardigheden voor het uitvoeren van onderzoek.

•  Praktische vaardigheden
•  Waarnemingen doen
•  Onderzoek uitvoeren

Gratis proeflicentie

Wil je zelf de digitale leeromgeving ervaren? Dat kan met een gratis proeflicentie!

Probeer nu vrijblijvend