Tijdens O&O-opdracht ‘Green fashion’ gaan leerlingen aan de slag met duurzame mode. Ze onderzoeken hoe duurzaam hun eigen kleding is. Vervolgens ontwerpen ze een duurzaam modemerk, met een favoriet kledingstuk als inspiratie. In deze blog staan enkele ontwerpen van leerlingen biologie onderbouw.

“Wear it with attitude”

Een ontwerp kan in vele vormen en maten komen: van een beschrijving in woorden tot een schets, tot een mooie tekening of volledig uitgewerkte kledingset.

Deze leerlingen hebben veel aandacht besteed aan de introductie van hun ontwerp. Met de statement laten leerlingen zien dat de tijd van geitenwollen sokken voorbij is. Over hun duurzame ontwerp schrijven ze: “Wear it with attitude”.

Recycling: “Fashionable en uniek!”

Bij dit ontwerp hebben leerlingen zich gericht op de recycling van materialen. Er wordt veel kleding weggegooid, en wat is er dan mooier dan als dit materiaal hergebruikt kan worden voor nieuwe kleding! Over hun ontwerp schrijven de leerlingen: “Alles is spijkerstof. De verschillende stukken stof komen van oude, gerecyclede stukken. Dit maakt deze ontwerpen duurzaam, fashionable en uniek!”

Ook over de grondstoffen is nagedacht. Aan de rechterkant van het ontwerp stellen leerlingen voor om de katoen te kweken in Nederlandse kassen, op zonne-energie. Dit bespaart veel energie en transport.

Plastic fantastic dress: een studie in materialen

Bij de ontwerpopdrachten van Biologieles.nl is het ontwerp vaak een beschrijving of tekening. Zo is het ontwerpen als vaardigheid toegankelijk voor alle scholen, lokalen en leerlingen. Natuurlijk is het altijd mogelijk om ontwerpen verder uit te werken!

In deze ontwerpen maken leerlingen een studie van materialen om kleding mee te ontwerpen. Zo zijn er de papieren ‘Miss Morning News dress”, de “plastic fantastic dress”, en natuurlijk de oogverblindende ‘feather rece’ en ‘straws around the world’. Je zou het bijna jammer gaan vinden dat de plastic rietjes zijn afgeschaft.

Duurzame grondstoffen

In deze poster zijn de verschillende stappen van het ontwerpproces goed te volgen. Het ontwerp begint met het in de kaart brengen van de reis van kleding. Zo onderscheiden de leerlingen vijf stappen: van het kopen van rollen stof, het vervoer ervan, tot het maken en verkopen van de kleding.

Binnen deze reis formuleren de leerlingen een duidelijke ontwerpvraag: “Hoe kun je een modemerk ontwikkelen met duurzame materialen?”

Deze vraag hebben de leerlingen uitgewerkt in de idee├źnfase. Er komen verschillende materialen aan bod om kleding van te maken, zoals bamboe, hennep, kapok en linnen. De keuze valt uiteindelijk op Lyocell/Tencel, een duurzaam bewerkt houtvezel die volgens de ontwerpers beter is dan viscose. Hier wordt de kleding van ontworpen.

Onderzoeken & Ontwerpen

De O&O-opdracht ‘Green fashion’ bestaat uit twee delen. Tijdens de onderzoeksfase onderzoeken leerlingen hun eigen kledingkast op duurzaamheid. Tijdens de ontwerpfase ontwerpen leerlingen een duurzaam modemerk, met een eigen kledingstuk als uitgangspunt.

De opdracht maakt deel uit van het thema Ecologie en duurzaamheid. Bij dit thema zitten nog twee andere O&O-opdrachten: de groene schooltuin en een duurzame snack voor de schoolkantine. Samen beslaan deze opdrachten de meeste vakinhoudelijke leerdoelen van het thema.

Het is ook mogelijk om het thema Ecologie en duurzaamheid te doen via de ‘reguliere leerlijn’ met leerstof en opdrachten.

Biologieles.nl is een moderne en motiverende biologie lesmethode.
Bekijk het lesmateriaal via de gratis proeflicentie.
Probeer vrijblijvend