Leerjaar 1
1. Stevigheid en beweging
2. Onderzoek – Moord op het Darwin College
3. Organen en cellen
4. Biodiversiteit (Ordening)
5. Waarnemen en reageren
6. Bloemen en bestuiving
Leerjaar 2
1. Voeding, vertering en verbranding
2. Ademhaling en bloedsomloop
3. Liefde en seksualiteit
4. Erfelijkheid en evolutie
5. Ecologie en duurzaamheid
6. Project ‘Onderzoeken en Ontwerpen’

Thema 1: Stevigheid en beweging
Een motiverende start
Met het herkenbare onderwerp ‘botten en spieren’ heb je de belangstelling van je leerlingen meteen te pakken. Veel leerlingen vinden het een leuk onderwerp. Het leent zich ook goed voor proefjes. Voor dit thema kunnen leerlingen relatief gemakkelijk een goed cijfer halen. Zo beginnen ze enthousiast aan jouw vak!

Thema 2: Moord op het Darwin College
Leren onderzoeken vanuit een spannende context
Onderzoek speelt een belangrijke rol in de biologie. Daarom maken leerlingen in het tweede thema kennis met de meeste onderzoeksvaardigheden. Dit doen ze vanuit een spannende context, waar ze als detective aan de slag gaan om een moord de onderzoeken. Was het de directrice? Of toch de wiskundedocent?

Thema 3: Organen en cellen
De basis van de biologie
In dit thema maken leerlingen kennis met de bouwblokken van organismen: organen en cellen. Ze koppelen dit niet alleen aan mensen en dieren, maar ook aan onderdelen van planten, zoals bladeren, stengels en wortels.

Thema 4: Biodiversiteit (Ordening)
De biologie ordenen
Bij Biodiversiteit maken leerlingen kennis met de groepen van organismen en hun kenmerken. Hiervoor kunnen ze de kennis van het vorige thema ‘Organen en cellen’ inzetten. Bij planten komt ook fotosynthese aan bod: het kenmerk dat deze groep organismen uniek maakt.

Thema 5: Waarnemen en reageren
Weer dicht bij jezelf
Bij Waarneming, regeling en gedrag komen leerlingen weer dicht bij zichzelf: de zintuigen waarmee ze de wereld om zich heen waarnemen, en hoe ze reageren. Het leent zich ook goed voor onderzoekjes. Samen aan de slag!

Thema 6: Bloemen en bestuiving
Lekker naar buiten
Aan het begin van de zomer kunnen leerlingen aan de slag met ‘Bloemen, vruchten en zaden’. Een goede gelegenheid om naar buiten te gaan, of de wereld van buiten naar binnen te halen.