Ook voor de thema’s van leerjaar 2 is er dit schooljaar een reeks actuele contexten beschikbaar, waarmee leerlingen kunnen oefenen in begrijpend lezen. Elke context bestaat uit een reeks teksten met uitdagende opgaven. De contexten bieden samenhang tussen de leerstof van het thema.Ook leggen ze de verbinding tussen de biologische vakinhoud en natuur, wetenschap, techniek, of een biologische denkwijze. In onderstaand overzicht staan alle nieuwe contexten op een rijtje.
Titel context | Categorie | Thema |
---|---|---|
Slangengif drinken | Natuur | 1. Voeding, vertering en verbranding |
Vleesetende planten | Biologische denkwijze | 1. Voeding, vertering en verbranding |
Poeptransplantatie | Wetenschap en techniek | 1. Voeding, vertering en verbranding |
Leven met een kunstmatig hart | Wetenschap en techniek | 2. Bloedsomloop en ademhaling |
Vleermuizen | Natuur | 2. Bloedsomloop en ademhaling |
Bloedzuigers en aderlatingen | Biologische denkwijze | 2. Bloedsomloop en ademhaling |
Kunstmatige voortplanting | Biologische denkwijze | 3. Liefde en seksualiteit |
De mannenpil | Wetenschap en techniek | 3. Liefde en seksualiteit |
Koala’s met soa’s | Natuur | 3. Liefde en seksualiteit |
Genetische modificatie | Wetenschap en techniek | 4. Erfelijkheid en evolutie |
Erfelijkheid | Biologische denkwijze | 4. Erfelijkheid en evolutie |
Evolutie in actie | Natuur | 4. Erfelijkheid en evolutie |
Een bos beheren | Biologische denkwijze | 6. Bloemen en bestuiving |
Stikken van stikstof | Natuur | 6. Bloemen en bestuiving |
Genoeg voedsel voor iedereen | Wetenschap en techniek | 6. Bloemen en bestuiving |



